2014. július 1., kedd

Eperlevéllel festettem


Az eperfalevél nagy kedvencem, gyönyörű, erőteljes sárgákat sikerült vele festenem. Elsőként a Barka Fonaltól vásárolt csipkefonalon próbáltam ki, és mindjárt egy kis meggylével szürkét is produkáltam mellé. A fonalat timsóval előpácoltam, majd a motringot félig belelógattam a festékes fazékba és körülbelül fél óra hosszat, lassú tűzön melegítettem. Egy éjszakát ázott még így a festékes lében, majd másnap kivettem, tiszta vízzel kicsit kiöblítettem és már raktam is a másik felét a meggylébe. Fél óra hosszat melegítettem ezt is, majd kivettem a léből, megvártam, míg kihűlt és öblítettem. Szép rózsaszínes lilának indult, ahogy az előzetes próbák is mutatták, ám a tiszta vizes öblítés hatására szürke lett. Kicsit bánkódtam, de aztán mégis megkedveltem ezt a színösszeállítást: 



Eperlevél és meggy

Készül a könnyű nyári kendő - eperlevél és meggy

 Következő választásom a hagymahéjra esett. Főleg lilahagyma héjából főztem egy adag festéket, amivel már egy kicsit vastagabb, M-es Barka festhető fonalat színeztem. A vöröshagyma héja vörösesbarnára, aranybarnára színez, a lilahagyma héja pedig inkább zöldes árnyalatokat produkál. Timsóval előpácolt fonalon valóban nagyon finom zöldes árnyalatot kaptam, de túl halványnak találtam, így tovább színeztem az előző festésből megmaradt eperlevél-főzettel. Nagyon szép mustársárga lett az eredmény, aminek felét réz-szulfát oldattal zöldre változtattam. 

Hagymahéj-eperlevél / réz-szulfát


Két vastagabb, eltérő minőségű gyapjúfonalat is festettem még eperlevéllel.
A Mözsön készített Rikker-féle, kétágú, kiváló minőségű, gyönyörű gyapjúfonalat a szokásos módon timsóval pácoltam, majd félórás melegítés után egy éjszakát hagytam ázni a festőlében. Kellemes halványsárgát kaptam eredményül. 
Az előzőnél jóval durvább, szőnyegnek való, pécsi Gulyás-gyapjú hasonló körülmények között alig színeződött. Hosszas színmélyítéssel végül meglett a várt színmélység, de a gyapjú minőségéből adódóan nem kaptam olyan szép tiszta színt, mint a többi fonalnál.  
Rikker gyapjú (balra, halványsárga) - Gulyás gyapjú (hátul) - Barka festhető fonal , hagymás előfestéssel (jobbra)
Eperlevéllel még biztos festeni fogok, egy adagot már szárítok is későbbi felhasználásra. Hogy szárított formában mire képes, majd kiderül. :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése